فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

مسئولیت دیه کارکنان مبتلا به کرونا بر عهده کارفرمایان نیست

  • کد خبر: ۲۲۶۳۸
  • ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
  • ۱
مسئولیت دیه کارکنان مبتلا به کرونا بر عهده کارفرمایان نیست
چنانچه کارگران و کارکنان بنگاه‎ها در اثر ابتلا به ویروس کرونا، بیمار، بستری، قرنطینه یا فوت شوند، تکلیفی بابت پرداخت دیه و مزد آنان در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین سلاح ورزی، عضو هیات رییسه کانون عالی کارفرمایی ایران گفت: به استناد مقررات قانون کار و قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت دستمزد کارگر وکارکنان مبتلا به بیماری که قرنطینه، بستری یا به دستور پزشک ملزم به استراحت اجباری یا استفاده از مرخصی استعلاجی باشند، خواهد بود.

 

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ابهامات به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسئولیت آنان در صورت ابتلای کارگران اظهار داشت: با توجه به ماده ۸۵ قانون کار، کارفرمایان در محیط کار، همانند سایر بخش‌های جامعه دستورالعمل‌های بهداشتی و اقدامات لازم برای ضدعفونی کردن محیط را انجام می‌دهند و به همین خاطر از باب ضمان و تسبیب مسئولیتی در قبال ابتلا به کرونا عهده‌دار نخواهند بود.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان ادامه داد: همانطوریکه سازمان بهداشت جهانی هم این بیماری را به عنوان پاندمی و جهان شمول اعلام کرده هر انسانی درهر مکانی درمعرض ابتلا به این ویروس است و بنا به گفته مقامات کشوری حتی تا ۸۰ درصد جمعیت ایران هم احتمال ابتلا به بیماری کویید ۱۹ را دارند.

 

سلاح ورزی تاکید کرد: بنابراین هراس افکنی و طرح موضوع انحرافی که درصورت ابتلا کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود صحبتی عوامانه و فاقد مبنای قانونی حقوقی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی سید عسگری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
0
با توجه به شیوع بیماری مسری کرونا، رعایت بهداشت فردی در محل کار و فضاهای بسته امری اجتناب ناپذیر می‌باشد اما عدم اجرای اقدامات اولیه لازم توسط کارفرمایان در محیط کسب و کار برای جلوگیری از انتقال ویروس امکان سرایت را حتی با رعایت بهداشت فردی براحتی ایجاد میکند.
متاسفانه اهمال و کوتاهی مسئولین مربوطه در تدوین دستور العمل هایی در وزارت کار در کارگاهها، بستر فاجعه ایی انسانی را ناشی از این بیماری در کارگاهها ، شرکتها و مراکز تولیدی و کلیه اماکن بسته پدید خواهد آورد. لذا تدوین دستور العملی در خصوص پیشگیری از این بیماری در راستای اعمال ماده 85 قانون کار و ابلاغ و اجرایی نمودن آن با ضمانت اجرای قوی از طرف مسئولین مربوطه خواسته نابجایی نمی‌باشد .
حال یک سوال بسیار مهم در این خصوص قابل طرح است،
در صورت سرایت ویروس در محیط کار، مسئولیت پرداخت خسارت جانی (اعم از دیه و غیره) به عهده کیست؟
مطابق ماده 295 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی وظیفه خاصی را بر عهده گرفته باشد ترک کند و به سبب آن (فوت، از کارافتادگی و غیره)جنایتی واقع شود جنایت به او مستند میشود.
حال این وظیفه خاص در چارچوب قانون کار برای کارفرما پیش بینی شده است، کارفرما در چارچوب قرارداد مطابق قانون کار ، مسئولیت رعایت موازین بهداشتی کارگاه را بر عهده دارد، مطابق ماده 95 قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما می باشد.لذا با توجه شیوع این بیماری، تعهد کارفرما برای تامین اقلام بهداشتی و کلیه اقدامات احتیاطی لازم، امری کاملا روشن است لذا در صورت انتقال ویروس و فوت کارگر، به صرف شکایت و اثبات قصور کارفرما در شرایط بهداشتی محیط کار ، به استناد ماده 60 قانون تامین اجتماعی جنایت منتسب به کارفرما شده و علاوه بر جبران کلیه خسارات و پرداخت دیه ، کارفرما به جزای نقدی و یا حبس نیز محکوم می‌گردد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->